There is a crack, a crack in everything. That's how the light gets in ...

Thure Lindhardt (Danish actor)
Thure Lindhardt (Danish actor)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik hou van (TV) series (kijken). Daarom ben ik ook dol op Netflix. Vaak negeer ik de bombastische, 'grote', 'mainstream' blockbusters. In die 'schreeuwerige' massa, ga ik op zoek naar de 'underdog', de (stille) 'pareltjes'. En als je goed zoekt, vind je ze...

 

Zo zag ik bijvoorbeeld 'Top of the Lake', 'Happy Valley', 'River', 'The Killing' (originele, Deense serie met Sofie Gråbøl ), 'Doctor Foster', 'Dag', 'Hinterland', 'Paranoid' en 'Please Like Me'.

 

Ik hou ook van 'Nordic Noir'. Nog niet zo lang geleden ontdekten wij (ik & man-lief) Bron|Broen|The Bridge. En inmiddels ben ik een (groot) liefhebber! 3 seizoenen 'onderweg'. Verlangend naar seizoen 4, dat begin 2018 in de Scandinavische landen in premiëre gaat.

 

Op maandagavond, 30 november 2015, keken wij de laatste aflevering van seizoen 3. Het waren donkere dagen buiten. Bron|||Broen was 'donkerder' dan ooit tevoren. Er was veel onrust in mij.

 

Zorgen. Zorgen om mijn moeder, die op dat moment in het ziekenhuis lag. De dag erna, zou ik naar Limburg vertrekken. Voor een paar dagen, om bij mijn moeder te kunnen zijn. Om zelf, niet meer gehinderd door een ruime 200 km. letterlijke afstand, te kunnen 'voelen' en 'peilen' hoe het werkelijk met haar ging.

 

Na een zeer intense Bron|||Broen 'finale', ging ik die avond onrustig slapen. Ik weet het ook aan die flinterdunne scheidslijn, tussen mij-zelf en die ander; in dit geval de (fictieve), maar uiterst menselijke personages.

 

De dag erna, op de vroege dinsdagochtend, 1 december 2015, is mijn moeder onverwacht overleden. Hoewel er sprake was van ziek-zijn, kwam haar dood onaangekondigd en was haar plotselinge overlijden een absolute mokerslag voor ons; haar dierbaren en na-bestaanden. Dat telefoontje van mijn vader, rond 07:00 uur 's ochtends, zal ik nooit meer vergeten.

 

 De maand december werd nóg donkerder. Er waren, ondanks deze duisternis, hele kleine lichtpuntjes.

Zoals de Q&A (live chat) met Thure Lindhardt (magnifieke, Deense acteur), aka Henrik Sabroe (Saga's nieuwe partner), op Facebook. Een (online) ont-moeting met de mens, de acteur achter het personage. Dát is wat mij betreft een lichtpuntje, wat social media betreft.

 

De duisternis en intensiteit van Bron|||Broen is voor altijd verbonden met de duisternis van de dood, het gemis, het verdriet, de (doods)angst  en  de enorme 'blow' die mij voor een langere tijd, letterlijk en figuurlijk, heeft lamgeslagen.  Maar tevens voor altijd verbonden met het licht...

 

 

 ~ In Liefdevolle Herinnering ~

Lies Leenders-Laumen

mijn lieve mam

30-04-1944 -  1-12-2015

 

There is a crack, a crack in everything, that's how the light gets in ~ Anthem by  Leonard Cohen

Reactie schrijven

Commentaren: 0