Wijsheid!?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een oproep op mijn FB-tijdlijn, afgelopen februari, kwam voorbij. Hij viel op. Hij triggerde iets. Een oproep die mij aan het denken zette. En mij ook weer een beetje 'in beweging' bracht.

Ik maakte kennis met een filosofisch practicus in opleiding. Ik werd 'aangenomen' als proef-cliënt.

 

Denken, ook wel 'dieper denken' is een kwaliteit, die ik mij-zelf wel toeken. Een doordenker. Rationaliseren. Analyseren. Altijd zoekende naar een verklaring of verklaringen. Antwoorden. Oplossingen. Heel veel vragen ... Rusteloos op zoek naar heel veel antwoorden ...

 

Ik vroeg haar o.a. of zij mij kon uitleggen wat het verschil is tussen filosoferen, (lees: filosofische gespreksvoering/filosofisch denken) en rationaliseren. En of ik niet het risico loop dat ik, veelal vertoevend in dat hoofd van mij, nog méér ga rationaliseren. Zij stelde mij gerust ... en ik kreeg , in dit geval, een helder antwoord ;-)

 

Meer antwoorden zal ik van haar echter niet gaan krijgen. Vragenderwijs ga ik wijzer worden. En ga ik hopelijk een (be)vragende houding (aan)leren, i.p.v het eeuwige najagen van antwoorden . Om orde op zaken te stellen. In een hoofd, én hart, vol chaos. Klem zittend in één en dezelfde cirkel van gedachten en gevoelens. Inmiddels een muurvaste cirkel van self-fulfilling prophecy ...

 

Haar leermeester is Harm van der Gaag. Zijn website lezende kon ik alleen maar zuchten ... Letterlijk en figuurlijk: 'een zucht geeft lucht' ...

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0